bouwgroepmalawi.reismee.nl

Mulanje Mountain

Maandag 8-8

Vandaag is de laatste dag die we in Malawi door zullen brengen. Er is gepland dat we naar Mulanje Mountain zullen gaan, samen met James en een gids. Mulanje Mountain is de op twee na hoogste berg van Afrika en we hebben hem al vaak vanuit de verte kunnen bekijken. Vandaag gaan we hem van heel dichtbij bekijken. Ook hebben we nog het plan om even langs Namitambo te gaan, waar we dan de rokjes uit kunnen delen die we mee hebben genomen vanuit Nederland. We stappen samen met James in de auto richting de grote bergrug die algauw vanuit de verte te zien is. Bij het dorpje onder aan de berg stapt onze gids bij ons in de auto. Eerst heeft hij nog ‘one minute’ nodig om iemand te spreken, maar daarna kunnen we verder gaan. De rest van de ochtend heeft de gids trouwens wel vaker ‘one minute or one second’ nodig om even te bellen of wat anders te doen: een heel Afrikaanse gewoonte. We rijden over een zandpad een heel eind de berg op tot we bij het punt gekomen zijn waar we zullen starten met de wandeltocht. We krijgen de keuze voor steil omhoog en minder steil naar beneden, of juist andersom. We kiezen voor steil omhoog en we weten snel genoeg dat het inderdaad écht steil omhoog is! De gids en James wandelen alsof ze er elke dag wandelen, maar wij hebben er in het begin best wat moeite mee om hen bij te houden. We gaan over steile bergpaadjes of nemen gewoon het paadje waar ooit een bergstroompje liep. Vanaf de start loopt er een zwerfhondje met ons mee omhoog die af en toe achter wat beesten aanrent, maar altijd weer bij onze groep terugkomt. Na ruim een uur zijn we op het hoogste punt dat we die dag nemen zullen. De gids vertelt ons dat er nog veel hogere punten zijn, maar dat dit genoeg is. Daar stemmen wij met z’n allen, nog nahijgend, mee in. We gaan nu op pad naar de waterval en het meertje. De gids vertelt erbij dat we daar ook wel kunnen zwemmen, hoewel het heel koud zal zijn. Aan het ruisende water horen we dat we al in de buurt komen van de waterval. Bij de waterval nemen we een tijdje rust, eten we ons brood op en genieten we van de omgeving en de watergeluiden. De gids en James proberen Cornelis over te halen om het water in te gaan. Hoewel hij geen zwemkleding bij zich heeft, gaat hij toch even, al bibberend, het water in. Maar dat is nog niet alles, want volgens de gids kun je ook van een rots afspringen. Hij zal het even voordoen. Als hij geweest is, kan Cornelis natuurlijk niet meer achterblijven en ook hij waagt de sprong. Z’n tweede ‘jumping from the rock’ binnen een week! We nemen de minder steile weg terug over de wat bredere paden. Samen met ons zwerfhondje komen we weer aan bij ons busje en vervolgen we onze weg naar Namitambo. Het zwerfhondje wacht vermoedelijk op een volgende groep als gezelschap. In Namitambo aangekomen, worden we warm en hartelijk begroet. ‘I’m so happy to see you again!’ zegt de stralende dominee. Het is voor hen allemaal een complete verrassing dat we nog even langskomen en het maakt hen helemaal blij! Terwijl we naar de Office lopen, waar de rokjes uitgedeeld zullen worden, horen we de kinderen al onze namen roepen. Ze zijn ons nog niet vergeten! Het maakt ons warm vanbinnen dat we zoveel vrienden hebben gemaakt in zo’n korte tijd in zo’n onbekend land. Bep is al vanaf de ochtend in Namitambo, dus samen met haar zoeken we de rokjes uit op maat en laten dan de meisjes langskomen. De meisjes staan per ‘standard’ in de rij, passen een rokje en krijgen hem mee als hij past. Helaas zijn er geen goede maten voor de oudste meisjes, maar de rest van de meisjes die meedoen met het programma van Timotheos Foundation kunnen we blij maken met een nieuw rokje. Bij sommige meisjes is het ook echt nodig als je de scheuren in hun versleten kleding ziet. Na heel veel handen schudden en praatjes maken, is het dan echt tijd om terug te gaan naar Blantyre. Caroline, de dochter van de dominee vraagt nog: ‘Do you come back tomorrow again?’ Helaas moeten we haar vertellen dat we morgen op het vliegtuig zullen stappen richting Nederland. Ze wenst ons, net als alle anderen, ‘a good flight’. We sluiten de dag af door samen met Bep pizza te eten in de stad. Our last dinner in Blantyre!