bouwgroepmalawi.reismee.nl

Sun ‘N’ Sand en second home

Vrijdag 5-8

Vandaag ontbijten we voor het laatst aan Lake Malawi, want we gaan op weg naar Sun ‘N’ Sand. Een luxe holidayresort dat op de route richting Blantyre ligt. We hebben het plan om nog langs een krokodillenboerderij te rijden, die volgens Bep ook langs de route ligt. Als alle koffers gepakt zijn, stappen we in de auto en gaan we op weg. We komen in de buurt van waar ergens de krokodillenboerderij moet zijn, maar zien nergens bordjes. We vragen het aan verschillende mensen langs de weg, maar we worden van hot naar her gestuurd. Volgens de een moeten we ‘just 2 kilometres that way’ en de ander heeft weer een andere route. We proberen een zijweg, maar daar zien we helemaal geen mens, het lijkt er wel uitgestorven. Tot Esmeralda iemand ziet: ‘Ja, daar zit iemand!’ Als we dichterbij komen, blijkt het een aap te zijn die tegen een boom een versnapering zit te eten. Het bewijs dat apen soms net mensen zijn… Uiteindelijk is er een behulpzame man die even bij ons instapt en ons de weg wijst. Als we op het terrein van de krokodillenboerderij komen, is het helemaal uitgestorven. De krokodillenfarm is gesloten, want er is geen water. Helaas pindakaas, we moeten maar verder richting Sun ‘N’ Sand. Ondertussen zijn een aantal van ons ook marktverslaafd geworden, dus onderweg moet er ook weer gestopt worden zodra er souvenirkraampjes in zicht komen. Na grote inkopen voor onder andere de werkgroep in Nederland, gaan we verder richting ons laatste vakantieverblijf. Verrast komen we halverwege de dag aan bij een compleet vakantieoord met prachtige hotelkamers. We zijn blij met de warme douches en nemen het van de luxe: ’s middags diner, ’s avonds nog een keer. Sommigen van ons tenminste. Anderen nemen genoegen met alleen het dessert of alleen een voorgerechtje.

Zaterdag 6-8

Het is 7:30 en Esmeralda en Margriet stappen de deur van hun kamer uit. Het is feest vandaag, want Brandien viert haar 21e verjaardag! We hebben op de markt al een mooie Afrikaanse fruitschaal gekocht (met goedkeuring van Arjan) en we willen nu een ontbijtje op bed regelen. Bij het restaurant staat al een buffet klaar en er zijn al mensen aan het eten. Esmeralda en Margriet leggen de situatie uit aan de manager en vragen of een ontbijtje op bed mogelijk is voor de jarige en haar man. Er wordt afgesproken dat er om half 9 een ontbijt gebracht wordt. Marian, Esmeralda en Margriet zitten een paar minuten voor half 9 al startklaar bij de deur om te filmen als roomservice eraan komt. En ja hoor, netjes op tijd komt er een butler met een groot blad met een kleed erover. Hij klopt aan, maar er gebeurt nog niks. Hij klopt nog een keer en zegt: ‘Roomservice!’ Er komen een ‘Ja’ en een ‘Nee’ uit de kamer en na een paar seconden gaat de deur open. Twee slaperige hoofden komen verbaasd om de hoek en de butler komt binnen met het blad en begint het ontbijt uit te stallen. Brandien kan alleen maar uitbrengen: ‘Wat is hier aan de hand?’ en bij de deur verzamelt iedereen zich al om haar te feliciteren. Missie geslaagd! De rest van de groep ontbijt bij het restaurant. Halverwege de ochtend zijn we klaar om terug te gaan naar wat ondertussen ons ‘second home’ genoemd kan worden. Onderweg naar Blantyre worden we voor de zoveelste keer aangehouden bij een ‘police stop’. Overal langs de grote wegen staan politieagenten bij slagbomen willekeurig auto’s aan te houden en vragen dan naar informatie en/of geld. We hebben al een keer problemen gehad met het busje, want Cornelis zou geen rijbewijs hebben voor een bus waar meer dan 10 personen in passen. We worden gematst en mogen dan toch verder. Vandaag hebben we pech, want er staat notabene een politieagent met een lasergun langs de straat! We rijden 100 km/u in plaats van de 90 km/u die we met dit busje maximaal mogen rijden. De agente die ons aanhoudt, vertelt dat we een boete moeten betalen van 10.000 kwacha (€12). Bep grijpt echter in, want ze weet wel dat alle boetes 5.000 kwacha bedragen. De agente twijfelt even en laat ons dan inderdaad 5.000 kwacha betalen. Inderdaad, zelfs de politie is in dit land niet betrouwbaar. Waar geld te halen valt, wordt er corrupt gehandeld.