bouwgroepmalawi.reismee.nl

Bij Lake Malawi

Dag 9 – Woensdag 3 augustus

We worden voor het eerst wakker in de huisjes van Mgoza Lodge. We eten ons bestelde ontbijt met uiteraard veel ‘fried eggs’ en ‘scrumbled eggs’. Na het eten wachten we op Blessings, de jongen die vabdaag met ons een boottocht gaat doen over het meer. Hij komt aanvaren met een prachtig motorbootje met overkapping, genaamd ‘Sunshine’. We varen eerst tussen twee bergen door in de richting van een strandje op een eiland. Daar wordt een duik genomen in het halfwarme water van Lake Malawi. Daarna varen we verder in de richting van een ander eiland. Daar zoekt Blessings de plek op waar enorm veel gekleurde vissen zwemmen. Op deze plek bij de rotsen gaan we snorkelen. Terwijl iedereen de vissen van dichtbij bekijkt, wat gepaard gaat met veel gegil en geproest, maakt Blessings ons eten klaar. Hij heeft alles bij zich wat nodig is voor een stevige maaltijd: takken, tomaten, vis, kip, wortels, rijst, enz. Na ongeveer anderhalf uur serveert hij ons een heerlijke maaltijd die primitief gemaakt is en die we primitief opeten. Een potje Chicken Tonight is hier echt niks bij! Daarna varen we verder, want ‘jumping from the rock’ staat ook nog op het programma! Tijdens de tocht naar de goede plek gaan we echter eerst op zoek naar de ‘fish eagles’, de zeearenden. Op verschillende plekken zitten de zeearenden die Blessings voert met vis. Als we de eerste zeearend gezien hebben, zet Blessings de motor van het bootje uit en begint naar de zeearend te fluiten. We zien de witte kop al bewegen en het dier schreeuwt terug. Blessings gaat staan, houdt een vis in de lucht en roept: “OBAMA!” Daarna gooit hij de vis met een grote boog weg en komt de vogel in beweging. Uiteraard vangt hij de vis in één keer. Een stuk verder zijn nog twee arenden, waarvan de één telkens misgrijpt. We doen meerdere pogingen om hem de vis te laten vangen en er gaat luid gejuich op wanneer het hem eindelijk gelukt is. Ondertussen zijn we ook al bijna aangekomen op de plek waar je van een rots kunt duiken. Aangekomen bij de rots, zijn het Cornelis en Arjan die samen met Blessings omhoog klimmen om de sprong te wagen. Blessings doet het voor, daarna laat Cornelis het water omhoog spatten, als laatste springt Arjan naar beneden. De zon staat ondertussen steeds lager aan de hemel en Blessings vraagt ons waar wij naar de zonsondergang willen kijken: midden op het meer of aan een strandje. We kiezen voor een strandje en bekijken daar hoe de zon achter een grijze streep verdwijnt. We varen terug naar Mgoza Lodges, waar we na een douche, een maaltijd en heel veel potjes Beverbende in slaap vallen.

Dag 10 – Donderdag 4 augustus

Voor vandaag heeft Blessings kajaks voor ons gehuurd, dus we staan vroeg op. De kajaks zal hij om 8 uur klaarleggen op het strand voor onze huisjes, om half 10 liggen ze er eindelijk allemaal. Om 10 uur hebben wij ons ontbijt achter de kiezen en stappen we in. We hebben 4 dubbele en 1 enkele kajak. Cornelis gaat alleen en verder maken we duo’s. Het is nog even aftasten hoe de kajaks werken en we hebben veel bekijks van zwarte kindjes die onverstaanbaar tegen ons praten. Ondertussen maakt Bep wat foto’s, want zij blijft deze ochtend lekker thuis. Als we eindelijk een paar meter van het strand verwijderd zijn, begint het al: er klinkt een gil en een plons en Wilco en Esmeralda liggen in het water. Natuurlijk weet niemand hoe het kwam, maar er zijn er al twee nat. We weten nog niet zo goed waar we heen willen, dus eerst dobberen we alle kanten op. Dan besluiten we om naar het strandje te kajakken dat we aan de overkant op het eiland zien. Daar aangekomen springen we in het water en genieten we een poosje van de zon. Als we eindelijk uitgerust zijn van deze ontzettend zware tocht (lees: dit tochtje van een kwartiertje), stappen we weer in de kajaks. We varen nu een stukje om het eiland heen en liggen af en toe stil midden op het meer. Na een poosje besluiten we weer terug te gaan in de richting van het strand bij Mgoza Lodge. Na de lunch gaan we het dorp Cape Maclear in om op de markt souvenirs te kopen. Op de markt is het de kunst om zoveel mogelijk van de prijs af te krijgen, want de verkopers beginnen met extreem hoge prijzen. Vooral Harm heeft het in de vingers en krijgt het bij elke verkoper weer voor elkaar om bij zijn eigen prijs terecht te komen. Deze avond is de sunset perfect als we terugkomen van de markt: een grote oranje bal verdwijnt achter het eiland, wat mooie plaatjes oplevert. We hebben gemerkt dat we ons eten hier op tijd moeten bestellen, omdat we meestal wel een uur moeten wachten op de maaltijd. De meesten van ons zijn de maaltijden van Mgoza Lodge een beetje zat: voor het dinner staan er alleen maar Burgers op het menu! Dus wordt er gezocht naar afwisseling tussen een Cheese Burger, Chili Burger, Hamburger en dat allemaal ‘with chips’. We merken dat we moe zijn geworden van deze actieve dag en zoeken onze bedden vroeg op voor een laatste nacht in Mgoza Lodge.

Petra

Wat een super mooie tijd hebben jullie daar.......met heel veel mooie, bijzondere ervaringen en momenten. Iedere keer lees ik met bewondering wat jullie meemaken en wat jullie voor de mensen en kinderen daar mogen betekenen. Echt fantatisch dat je op deze manier met elkaar het verschil kan maken in de wereld van die mensen en dat je met elkaar hiervan mag genieten. Prachtig!!!!!!

Gert en Dikkie Imminkhuizen

Dag allemaal,

Prachtig wat jullie allemaal hebben gedaan en vooral ook hebben mogen doen.
Bij al die verhalen gaat het voor ons allemaal leven.
Dat immense land met al zijn verscheidenheden, de prachtige natuur met de bijna zwarte sterrenhemel als het donker is maar ook de schrijnende armoede die je overal tegenkomt.
Wat de natuur betreft moesten we denken aan het gedicht van Guido Gezelle:
Mij spreekt de blomme een tale;
Mij is het kruid beleefd;
Mij spreekt het altemale;
Dat God geschapen heeft.

We wensen jullie nog een goede tijd daar en eennhhfgt behouden thuiskomst. Alle (beetje) bekenden een hartelijke groet en Gods zegen toegewenst.
(Ome) Gert en (tante) Dikkie

pa en ma en Marien Imminkhuizen

Goedemorgen allemaal, allereerst een hartelijke felicitatie voor Brandien. Zo ver heb je je verjaardag nog nooit gevierd Brandien. Ook Arjan gefeliciteerd met de verjaardag van je vrouw. Een hele fijne byzondere verjaardag met elkaar. Wat hebben jullie ook in de afgelopen week veel moois van de natuur gezien. Prachtige verhalen en hele mooie foto's. Nog een paar hele fijne dagen in Malawi. Hartelijke groeten pa en ma en Marien

pa en ma Thomassen

goede avond allemaal, Brandien, van harte gefeliciteerd hoor met je 21e verjaardag en Arjan ook. Wat hebben jullie al veel gezien in dit grote land! de natuur is er ook zo ongerept. fijn dat we steeds een beetje op de hoogte kunnen blijven door middel van dit blog. geniet nog maar even van de laatste dagen daar! en we hopen tot snel!
groeten van fam. Thomassen Zecksteeg