bouwgroepmalawi.reismee.nl

Safari

Dag 7 – Maandag 1 augustus

Het is maandagochtend 6:00 de wekkers gaan af. Het is tijd om koffers in te pakken, te ontbijten, de week te openen en dan te vertrekken in de richting van Safaripark Mvuu Camp. Het is zo’n 3 uur rijden, dus we maken ons klaar voor een lange rit. Aan het einde van de ochtend komen we aan bij het park en zoeken we onze huisjes op. Het ziet er prachtig uit: huisjes van steen met rieten daken, voor de ramen zitten alleen horren en vanuit je bed kijk je uit over de Shire River met hippo’s. Het is provisorisch, maar tegelijk luxe. Halverwege de middag staan we klaar om op Jeepsafari te gaan. We hebben al kennisgemaakt met onze gids van vandaag en morgen: Dunkin. Een ontzettend aardige en vrolijke neger die heel veel weet van de dieren en de omgeving. Tijdens de safari gaan we op zoek naar olifanten en zodra we die zien, rijden we er zo dicht mogelijk naartoe. De Jeep gaat uit en we laten ze nog dichterbij komen. Tijdens de rest van de rit zien we onder andere empala’s, goeroes, aapjes, bavianen, krokodillen, antilopen, hippo’s en een zeearend. Wanneer de zon ondergaat, iets voor zessen, parkeren we de Jeep bij de Shire River. Uit de koelbox komen popcorn en cola en zo bekijken we de sunset in Mvuu Parcs. In het donker, gehuld in capes uit de Jeep zoeken we de weg terug in de richting van onze huisjes. We bekijken vanaf de veranda de heldere sterrenhemel die veel meer (vallende) sterren lijkt te hebben dan in Nederland. Die nacht worden we omringd door het gebrul van hippo’s en kwetterende vogels.

Dag 8 – Dinsdag 2 augustus

Om half 6 staan we naast ons bed, want om 6 uur begint de wandelsafari bij zonsopgang met Dunkin. We krijgen eerst thee en koffie en stappen dan in de Jeep om een geschikte plek op te zoeken om te gaan wandelen. Tijdens de rit vraagt Dunkin wat we willen zien. Jaap-Jan wil nog zebra’s zoeken, maar dan wordt het geen wandelsafari. Dat vindt niemand een probleem, dus scheuren we weer over de paadjes, bij de opkomende zon, in de richting van het gebied waar zebra’s te vinden zijn. Dunkin kan supergoed rijden, dus de bochten en hobbels worden niet zacht genomen! Uiteindelijk zien we deze ochtend helaas geen zebra’s, maar wel buffalo’s op een paar meter afstand. Dunkin vertelt dat dit gevaarlijke dieren zijn die zelfs een olifant kunnen doden. Als ze ons in de Jeep zien, blijven ze stokstijf staan en staren 10 minuten lang terug terwijl wij plaatjes schieten. Pas bij terugkomst van deze rit gaan we ontbijten in het openluchtrestaurant. Na het ontbijt komt Dunkin ons halen voor de bootsafari. Bij de vraag wat we nu graag willen zien, noemt Bep drinkende olifanten. Nog voor we wegvaren, ziet Cornelis er al een aan de overkant. Dunkin vaart er naartoe en inderdaad staat deze olifant te drinken. Om ons heen dobberen hippo’s en krokodillen en in het riet vinden we een knalblauwe Kingfisher, een ijsvogel. Een eindje verder op de oever zien we ook een aantal olifanten en als we ervoor stilliggen, komen er steeds meer olifanten bij. Uiteindelijk staat de hele familie langs het water te drinken, een groep van ongeveer 80! Dunkin vertelt dat dit echt uniek is, sinds er olifanten gevangen worden in het park om ze over te plaatsen naar een ander park. Aan het einde van de morgen pakken we onze koffers in en vertrekken naar het resort bij Lake Malawi, weer een rit van 3 uur. Het is daar merkbaar warmer dan bij het safaripark! We zoeken onze huisjes op die minder luxe zijn dan die bij Mvuu Parcs: binnen lopen salamanders, kikkers en andere beesten die weggejaagd moeten worden. Rond 3 uur gaan we in het primitieve restaurant zitten om wat te eten, want dat hebben we nog steeds niet gedaan. Terwijl we zitten te wachten, komt er opeens een bediende Bep roepen, want er schijnt water uit haar huisje te lopen! We zoeken haar huisje op en warempel: de hele vloer staat vol water en het loopt al naar buiten. De kraan van de wasbak was open blijven staan terwijl de stop erin zat! Na deze verlate lunch springen we eindelijk in het meer, genieten we van het wateren zien zo rond 6 uur de zon ondergaan.

Hanneke

Beste 'Malawianen',

Wat indrukwekkend wat jullie allemaal mogen ervaren en meemaken deze weken...

Wens jullie verder een goed verblijf en t.z.t. een veilige terugreis en behouden thuiskomst toe

Het is hier in Holland nu bedtijd.
Voor vanavond dus een 'Wekeromse WeltrusteWens' voor jullie allemaal

Hartelijke groet,
Hanneke Bolier

Opa en oma put

Wat een rijke ervaringen doen jullie op en wat zal er veel te vertellen zijn als we elkaar zullen zien wij vinden het een hele onderneming maar zijn heel blij dat alles volgens het plan verloopt wij wensen jullie nog heel goede en gezellige dagen met elkaar als jullie nog genieten van de safari een hartelijke groet van ons uit Hattem wel vakantie maar niet zoo pannen als jullie hoor opa en oma put